Przejdź do treści

Terapia to nie wstyd

Jakie cele pacjent chciałby osiągnąć w terapii?

Najważniejszym i głównym celem terapii powinna być poprawa jakości życia pacjenta i taka też odpowiedź padała najczęściej w tym pytaniu ankiety. Wskazuje to na świadomość pacjentów odnośnie celu, w jakim podejmuje się terapię oraz na to, że u specjalisty nie tylko „gasimy pożary”, ale podejmujemy z nim współpracę, aby żyło nam się lepiej. W tym pytaniu pacjenci mieli możliwość zaznaczenia kilku odpowiedzi, można więc zaobserwować, które czynniki występują wspólnie.

Drugie miejsce to pozycja „uporanie się z lękiem”. Bardzo często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak duża ilość lęku jest obecna w naszym życiu. Niejednokrotnie zdarza się, że jest to emocja wtórna, wynikająca z doświadczeń z przeszłości, którą przeżywamy na nowo w teraźniejszości. Lęk różni się od strachu tym, że możemy nie znać konkretnej jego przyczyny. Rolą terapii jest dotarcie do przyczyny lęku i znalezienie sposobów radzenia sobie z nim. Tak samo, jak inne emocje, lęk bywa przydatny, gdyż daje nam określoną informację o tym, co dzieje się w naszej psychice i ciele. Powinniśmy nauczyć się obserwować te sygnały i prawidłowo je interpretować. 

W momencie, kiedy lęk przestaje być incydentalny (np. w sytuacjach stresogennych), a zaczyna towarzyszyć nam stale- możemy mieć do czynienia z zaburzeniami lękowymi, szczególnie jeśli towarzyszą mu objawy somatyczne (kołatanie serca, bóle w klatce piersiowej, trudności z oddychaniem itp.). Obok depresji, zaburzenia lękowe są jednymi z najczęściej rozpoznawanych zaburzeń naszego funkcjonowania. 

Odpowiedzi, które również były często udzielanie to „redukcja stresu” oraz „wsparcie w sytuacji kryzysowej”. W sytuacjach kryzysowych lub takich, które stanowią dla nas wyzwanie, często towarzyszy nam stres, który może w niewielkiej ilości motywować nas do działań i zwiększać ich efektywność lub przeciwnie- paraliżować. Jak każdą negatywną emocję, tak i stres ciężko nam opanować, kiedy jest go za dużo. Terapia pozwoli nam znaleźć jego źródło i sposoby na to, aby nad nim panować, które ze względu na osobiste predyspozycje, mogą u każdego być zupełnie inne. Pomocne będzie wyeliminowanie tych czynników stresogennych z życia, które są nam zbędne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content